F.A.Q. / częste pytania i odpowiedzi


Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Czy punkty Promocji Mega Points wliczają się do Planu Marketingowego?

Tak, punkty przyznane w ramach Promocji Mega Points wliczają się do punktów własnych i punktów grupy zgodnie z Planem Marketingowym.

Ile mam czasu na wykorzystanie FM CashBack?

Rabat Handlowy, tj. FM CashBack możesz wykorzystywać co miesiąc na zakupy w sklepie FM World Polska lub okresowo, po uzbieraniu satysfakcjonującej sumy. Nie mniej jednak, zgodnie z zasadami FM WORLD POLSKA,  FM CashBack otrzymany w 2018 r. musisz  wykorzystać do końca stycznia 2019 r. Po tym terminie Rabat Handlowy FM CashBack przepada i nie będzie możliwości jego odzyskania. W roku 2019 Rabat Handlowy FM CashBack będzie nadal naliczany,  zgodnie z zasadami Promocji "Cash&Points".

Jak można dokonać zmiany pomiędzy Promocją FM Cashback i Mega Points?

Zmiany wariantu Promocji możesz dokonać jeden raz w ciągu trwania okresu na jaki została zawarta Umowa („Okres Zamknięty”). Zmiany Promocji można dokonać również przez aneksowanie umowy na kolejny Okres Zamknięty (również w trakcie trwania umowy dla Umów bez telefonu).

Czy za zakupy z wykorzystaniem FM CashBack otrzymam punkty?

Tak. Punkty zostaną przyznane na dotychczasowych zasadach.

Co oznacza „dopłata do abonamentu”?

Dopłata do abonamentu jest kwotą , o którą zwiększa się suma płaconej co miesiąc Opłaty Abonamentowej. Nie jest ona ratą za telefon i obowiązuje przez cały czas trwania Umowy, do czasu jej zmiany lub ustania.

Czy kwota dopłaty do abonamentu wpływa na wartość FM CashBack i Mega Points?

Nie. Wartość FM CashBack i wartość punktowa Mega Points są stałe dla poszczególnych taryf, niezależne od kwoty dopłaty jaką wybierzemy do Abonamentu w ofercie z telefonem. Wartość FM CashBack i wartość punktowa Mega Points określone są w Regulaminie Promocji „Cash&Points”

Czy mogę opłacać nowe abonamenty z Rabatu Handlowego (Oświadczenie rabatowe)?

Nie. Nowych abonentów w Promocji „Cash&Points” nie można opłacać/rabatować z Rabatu Handlowego.

Czy FM CashBack wlicza się do obrotu własnego?

Sam Rabat Handlowy FM CashBack nie wlicza się do obrotu własnego. Natomiast punkty otrzymane za zakupy środkami z FM Cashback są wliczane do obrotu własnego.

W jaki sposób będzie przyznawany FM CashBack?

Rabat Handlowy FM Cashback  po opłaceniu rachunku będzie  przyznawany na subkonto utworzone przy numerze partnerskim w systemie FM WORLD Polska.

Jakie będę miał korzyści z polecania abonamentów FM4ALL?

Abonamenty dla każdego, w ramach Promocji „FM4ALL”, podobnie jak oferty taryf archiwalnych, mogą korzystać z opcji rabatowania  do  max. wysokości 90% posiadanego rabatu handlowego, po uprzednim przesłaniu Oświadczenia rabatowego.Ponadto, po opłaceniu w terminie faktury, klient będący równocześnie Partnerem Biznesowym FM WORLD POLSKA, otrzymuje punkty z tytułu opłaconej faktury [tj. 0,3252 pkt. za każdy 1PLN], które wliczają się do punktów własnych jak i punktów grupy zgodnie z Planem Marketingowym.

W jaki sposób zanonimizować dane ?

Aby maksymalnie obniżyć ryzyko ujawnienia swoich danych przez osoby nieuprawnione, mogą je Państwo zanonimizować tworząc odpowiednio zmodyfikowaną kopię dokumentu tożsamości.

W tym celu należy:

1) Zasłonić wrażliwe dane, takie jak:

- zdjęcie

- nazwisko rodowe

- imiona rodziców

- płeć

- miejsce urodzenia

- organ wydający

- data wydania

2) Przekreślić dokument

3) Opatrzyć go treścią: Wyłącznie do użytku FM Mobile.

Poniższe obrazy przedstawią przykład zanonimizowanego dokumentu tożsamości.

 

Przypominamy jednocześnie, że kurier ma obowiązek weryfikacji Państwa osoby w trakcie dostarczenia przesyłki na podstawie okazania oryginału dokumentu tożsamości, jak również potwierdzenia zgodności danych zawartych w umowie i zmodyfikowanej kopii dokumentu.

Chce odstąpić od zawartej umowy / aneksu. Co zrobić ?

Należy pamiętać, że na odstąpienie od umowy mamy 14 dni kalendarzowych liczonych od jej zawarcia, a więc liczonych od daty widocznej na umowie. Od umowy nie mogą odstąpić podmioty gospodarcze oraz spółki. Przepisy te reguluje Kodeks Cywilny. Aby odstąpić od umowy należy przesłać dokument odstąpienia od umowy w formie pisemnej na adres: FM GROUP Mobile sp. z o. o., ul. Wrocławska 2a, Szewce; 55-114 Wisznia Mała, lub w formie dokumentowej (na adres e-mail: [email protected]). Wiążąca jest data nadania dokumentu.

W przypadku chęci odstąpienia od aneksu liczy się data otrzymania potwierdzenia zmian warunków umowy dostarczanego za pośrednictwem korespondencji elektronicznej lub poczty tradycyjnej. Liczy się data otrzymania wiadomości. Nie jest możliwe odstąpienie od aneksu w przypadku, gdy wejdzie on w życie.

Odstąpienie od umowy / aneksu zawartego wraz z urządzeniem możliwe jest jedynie po odesłaniu kompletu dokumentów wraz z urządzeniem w nienaruszonym stanie na adres : FM GROUP Mobile sp. z o. o; ul. Żmigrodzka 247, 51-129 Wrocław. Po otrzymaniu przesyłki stan urządzenia wraz z dokumentacją weryfikowany jest przez pracowników działu dystrybucji.

W przypadku przesłania oświadczenia o odstąpieniu drogą elektroniczną na adres e-mail, FM MOBILE niezwłocznie prześle Konsumentowi potwierdzenie otrzymania informacji o odstąpieniu od Umowy na trwałym nośniku (np. pocztą elektroniczną).

 

W przypadku odstąpienia od zmiany warunków Umowy, uznaje się że do zmiany warunków Umowy nie doszło, a Abonenta obowiązują warunki sprzed dokonania zmiany.

Jakie dane powinny zwierać dokumenty Odstąpienia / Wypowiedzenia / Oświadczenia o braku woli przedłużenia Umowy ?

Prawidłowo wypełniony dokument powinien zawierać następujące dane:

- Imię i Nazwisko

- Pesel

- Numer Partnera Biznesowego

- datę i miejscowość złożenia dokumentu

- własnoręczny podpis

- numer umowy

- numer telefonu jakiego dotyczy sprawa.

Czym jest cesja, ile kosztuje i jak mogę jej dokonać?

Cesja jest to przepisanie abonamentu z obecnego właściciela numeru na innego. Cesja może odbyć się z osoby fizycznej na inną osobę fizyczną, z osoby fizycznej na firmę i odwrotnie, z działalności na spółkę i odwrotnie. Podczas cesji dotychczasowy abonent nazywany jest cedentem, natomiast nowy abonent to cesjonariusz. Cesja realizowana jest zawsze od 1 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego. Cesja jest usługą płatną, jej koszt to 49 PLN, kwota ta jest doliczana po wejściu cesji w życie do faktury cesjonariusza. Cesjonariusz nie musi być Partnerem Biznesowym FM WORLD POLSKA, nie musi być abonentem FM GROUP MOBILE.

Do dokonania cesji należy wypełnić formularz kontaktowy cesji dostępny na stronie internetowej fmmobile.pl. Uzupełniony dokument wysyłamy na adres: [email protected] Następnie na podany adres e-mail otrzymujemy gotowy uzupełniony komplet dokumentów, w przypadku konieczności przygotowania dodatkowej dokumentacji zostaniemy o tym poinformowani. Następnie należy wydrukować otrzymany komplet w 3 egzemplarzach i musi on zostać podpisany własnoręcznie (odręcznie) przez cedenta i cesjonariusza. Oryginał dokumentów opatrzony podpisami odsyłamy na adres: FM GROUP Mobile sp. z o. o., ul. Wrocławska 2a, Szewce; 55-114 Wisznia Mała za pomocą poczty tradycyjnej. Po otrzymaniu dokumentów odpowiedni dział zajmuje się ich weryfikacją. Pozytywna weryfikacja kończy proces realizacji cesji i ustalenia wchodzą w życie od 1 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego.

Warunki jakie trzeba spełnić, żeby cesja mogła wejść w życie:

- w przypadku gdy cesjonariusz jest Partnerem Biznesowym, numer musi być aktywny

- w przypadku gdy cesjonariusz prowadzi działalność gospodarczą, nie może być ona zamknięta lub zawieszona

- w przypadku cesji na innego właściciela wszystkie faktury cedenta jak i cesjonariusza muszą być opłacone, włącznie z bieżącą fakturą

- warunkiem rozpoczęcia procedury jest odesłanie oryginału kompletu dokumentów otrzymanych drogą elektroniczną opatrzonych własnoręcznym podpisem cedenta i cesjonariusza

- komplet dokumentów to 3 egzemplarze

- komplet jest nieważny w przypadku wysłania skanu dokumentów

- przy zmianie dowodu lub przy nowym kliencie wymagany jest skan / ksero dowodu tożsamości

- należy wysłać dokumenty na adres: FM GROUP Mobile sp. z o. o., ul. Wrocławska 2a, Szewce; 55-114 Wisznia Mała

Śmierć abonenta, zwrot nadpłaty i cesja numeru - jakie kroki należy podjąć?

 Jak rozwiązać umowę po śmierci Abonenta?

Umowa wygaśnie w momencie powiadomienia o tym FM Group Mobile sp. z o.o.

W  tym celu

Prześlij listem poleconym lub w formie wiadomości email  podpisany wniosek o wypowiedzenie usługi zawierający:

  1. nr telefonu zmarłego Abonenta,
  2. dane osobowe Abonenta
  3. informację czego dotyczy sprawa,
  4. kopię skróconego odpisu aktu zgonu lub jego skan

Dane adresowe  do wniosku:

FM GROUP Mobile Sp. z o.o. ul. Wrocławska 2a, Szewce | 55-114 Wisznia Mała

lub  adres e-mail: [email protected]

Czy można przejąć numer po osobie zmarłej?

Jeśli chcesz przejąć numer po zmarłej osobie musisz wystąpić z wnioskiem  o przerejestrowanie numeru na swoje dane osobowe ( użytkownika) w celu  świadczenia Ci usług przedpłaconych .

Jeśli chcesz następnie zawrzeć umowę abonamentową niezbędne będzie wypełnienie formularza i przejście całej procedury weryfikacji zgodnie z przepisami prawa  i obowiązującym Regulaminem. 

Nadpłata na koncie zmarłego Abonenta

Jeśli wystąpiła nadpłata na koncie zmarłego Abonenta w celu zwrotu nadpłaty należy:

 

a)złożyć pisemną  dyspozycję zwrotu nadpłaty  podpisaną  przez osobę/y uprawnione (wymienione w postanowieniu sądu lub akcie poświadczenia dziedziczenia), z podanym numerem rachunku bankowego lub adresem, na który nadpłata ma zostać przekazana

b) przedstawić postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia 

 

Konieczność przedłożenia  właściwego dokumentu potwierdzającego tytuł do spadkobrania oraz udział danej osoby w podziale majątku należącego do spadku jest praktyką popartą przepisami prawa i  leżąca w Twoim interesie jako spadkobiercy.

Z tych też względów FM Mobile zachowuje wszelkie środki ostrożności mające na celu  uniemożliwienie przekazania osobom nieuprawnionym bądź osobie uprawnionej do spadku lecz z pokrzywdzeniem pozostałych spadkobierców, nadpłaty pozostałej na koncie zmarłego Abonenta.

 

Co dzieje się z moją umową po zakończeniu jej trwania?

Jeżeli Twoja umowa dobiega końca, musisz pamiętać, że po okresie na jaki została zawarta zamienia się w Umowę na czas nieokreślony. Zostaniesz o tym poinformowany na 30 dni przed jej przedłużeniem, jak również o sposobach jej rozwiązania i najkorzystniejszych oferowanych przez nas pakietach taryfowych .Możesz też w każdej chwili wysłać SMS o treści KONTAKT pod numer 727999101, to sprawi, że konsultant skontaktuje się z Tobą celem zaproponowania nowych, korzystniejszych warunków dla Twojej umowy. Możesz też skontaktować się z BOK w celu przekazania prośby o kontakt do Działu Sprzedaży.

Czy mogę wypowiedzieć umowę przedłużoną na czas nieokreślony?

W przypadku, gdy nie chcesz kontynuować współpracy z FM MOBILE pamiętaj, iż taką przedłużoną umowę możesz w każdej chwili wypowiedzieć z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia biegnącego od momentu otrzymania przez nas Twojego oświadczenia. Oświadczenie możesz złożyć w formie dokumentowej kierując je na adres e-mail: [email protected] lub w tradycyjnej formie pisemnej kierując je na adres FM GROUP Mobile sp. z o. o., ul. Wrocławska 2a, Szewce; 55-114 Wisznia Mała .O otrzymaniu oświadczenia w formie dokumentowej zawiadomimy Cię niezwłocznie, najpóźniej w ciągu jednego dnia roboczego wysyłając krótką wiadomość sms, a następnie potwierdzimy przyjęcie oświadczenia na trwałym nośniku w terminie 14 dni od dnia jego założenia wskazując nazwę usługi będącej przedmiotem wypowiedzenia, dzień otrzymania i dzień rozwiązania Twojej umowy.

Jakie koszty poniosę wypowiadając taką umowę?

Pamiętaj, że w okresie wypowiedzenia przedłużonej na czas nieokreślony umowy ponosić będziesz jedynie koszty świadczenia usług telekomunikacyjnych objętych Umową.

Jak nie doprowadzić do przedłużenia umowy?

Wychodząc naprzeciw Twoimi oczekiwaniom jeśli podjąłeś decyzję, iż nie chcesz korzystać z naszych usług, zawsze, najpóźniej 10 dni przed końcem umowy zawartej na czas określony, możesz złożyć oświadczenie o rezygnacji z naszych usług zarówno w formie dokumentowej , jak i standardowo zwykłej formie pisemnej, wówczas umowa nie ulegnie przedłużeniu na czas nieokreślony.

Chcę wypowiedzieć umowę. Jak to zrobić?

Wypowiedzieć możesz Umowę w każdym czasie z zachowaniem 30-dniowego terminu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec okresu Rozliczeniowego rozpoczynającego się po dniu doręczenia wypowiedzenia (termin wypowiedzenia liczony jest inaczej dla umów zawartych na czas nieokreślony).

W jakiej formie możesz złożyć oświadczenie?

Od dnia 21 grudnia 2020 r. pamiętaj, że możesz rozwiązać, odstąpić jak również wypowiedzieć umowę (również aneksowaną) w formie dokumentowej.

Co to oznacza? Oznacza, że nie musisz wysyłać do nas pocztą tradycyjną oświadczenia o wypowiedzeniu umowy. Możesz wybrać inny kanał komunikacji z FM Mobile i przesłać nam takie oświadczenie na adres email: [email protected]. Jeśli złożysz wypowiedzenie umowy zawartej na czas określony w formie dokumentowej o jego otrzymaniu zawiadomimy Cię niezwłocznie, najpóźniej w ciągu jednego dnia roboczego wysyłając krótką wiadomość sms, a następnie potwierdzimy przyjęcie oświadczenia na trwałym nośniku w terminie dni 14 od złożenia wskazując nazwę usługi będącej przedmiotem wypowiedzenia, dzień otrzymania i dzień rozwiązania Twojej umowy.

O czym musze pamiętać zanim złożę wypowiedzenie?

Powinieneś zawsze mieć na uwadze, że zgodnie z obowiązującym prawem, znajdującym swoje odzwierciedlenie w łączącej nas umowie jeżeli ją wypowiesz przed upływem czasu jej trwania, będziemy mogli dochodzić od Ciebie zwrotu przyznanej ulgi, o ile została przewidziana w umowie w wysokości i na zasadach w niej określonych.

Jakie urządzenia obsługują sieć 5G w FM MOBILE?

Ze względu na nowoczesność technologii 5G liczba urządzeń obsługująvych ten standard łączności jest ograniczona.

Poniżej przedstawiamy ich listę:

 

Smartfony:

   Apple iPhone 12 128GB

   Apple iPhone 12 64GB

   Apple iPhone 12 mini 64GB

   Apple iPhone 12 Pro 256GB

   Apple iPhone 13 128GB

   Apple iPhone 13 256GB

   Apple iPhone 13 512GB

   Apple iPhone 13 mini 128GB

   Apple iPhone 13 Pro 128GB

   Apple iPhone 13 Pro 1TB

   Apple iPhone 13 PRO 256GB

   Apple iPhone 13 Pro 512GB

   Apple iPhone 13 Pro MAX 128GB

   Apple iPhone 13 Pro MAX 1TB

   Apple iPhone 13 Pro MAX 256GB

   Apple iPhone 13 Pro MAX 512GB

   Apple iPhone SE 2022 64GB

   Huawei Mate 40 Pro 5G

   Huawei Mate Xs 512GB

   Huawei P40 128GB

   Huawei P40 Lite 5G

   Huawei P40 PRO 256GB

   LG Wing 5G

   Motorola Edge

   Motorola edge 20 5G

   Motorola edge 20 lite 5G

   Motorola edge 20 Pro 5G

   Motorola edge 30 5G 8/128GB

   Motorola edge 30 Pro 5G 256GB

   Motorola edge 30 Pro 5G 256GB + rysik

   Motorola Moto G 5G

   Motorola Moto G 5G 128GB

   Motorola Moto G 5G plus

   Motorola Moto g100 5G

   Motorola Moto g200 5G 128GB

   Motorola Moto g50 5G 64GB

   Motorola Moto g51 5G

   Motorola Moto g71 5G

   Motorola Moto g82 5G 5G 6/128GB

   Motorola Razr 5G

   Oppo A74 5G 128GB

   Oppo Find X5 Pro 5G 12/256GB

   Oppo Reno4 Z 5G

   Oppo Reno5 5G

   Oppo Reno5 Z 5G

   Oppo Reno6 5G 128GB

   Oppo Reno6 Pro 5G 256GB

   Oppo Reno7 5G 8/256GB

   Oppo Reno7 Lite 5G 8/128GB

   realme 7 5G DS

   realme 8 5G 64GB

   realme 9 Pro 5G 8/128GB

   realme GT 5G 256GB

   realme GT Master Edition 5G

   realme GT2 5G

   realme GT2 Pro 5G

   Samsung Galaxy A22 5G

   Samsung Galaxy A22 5G 128GB

   Samsung Galaxy A32 5G

   Samsung Galaxy A33 5G 6/128GB

   Samsung Galaxy A51 5G

   Samsung Galaxy A52 5G 128GB

   Samsung Galaxy A52s 5G

   Samsung Galaxy A53 5G

   Samsung Galaxy S20 FE 5G

   Samsung Galaxy S21 5G 128GB

   Samsung Galaxy S21 FE 5G

   Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 256GB

   Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 512GB

   Samsung Galaxy S21+ 5G 256GB

   Samsung Galaxy S22 5G 128GB

   Samsung Galaxy S22 5G 256GB

   Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 128GB

   Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 256GB

   Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 512GB

   Samsung Galaxy S22+ 5G 128GB

   Samsung Galaxy S22+ 5G 256GB

   Samsung Galaxy Z Flip 3 5G 128GB

   Samsung Galaxy Z Flip 3 5G 256GB

   Samsung Galaxy Z Fold 3 5G 512GB

   Samsung Galaxy Z Fold2 5G

   vivo V21 5G

   vivo V23 5G

   vivo Y72 5G

   Xiaomi 11 Lite 5G NE 128GB

   Xiaomi 11T 5G 128GB

   Xiaomi 11T Pro 5G 256GB

   Xiaomi 12 5G

   Xiaomi 12 Pro 5G

   Xiaomi 12X 5G 8/128GB

   Xiaomi Mi 10T Lite 5G

   Xiaomi Mi 10T Lite 5G 128GB

   Xiaomi Mi 10T PRO 5G

   Xiaomi Mi 11 5G 256GB

   Xiaomi Mi 11 Lite 5G 128GB

   Xiaomi Mi 11 Ultra 5G 256GB

   Xiaomi Mi 11i 5G 128GB

   Xiaomi Poco M3 Pro 5G 64GB

   Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G 6/128GB

   ZTE Axon 11 5G

 

Routery:

   Huawei 5G CPE Pro 2

   OPPO 5G CPE T1a

   ZTE MC801

   ZTE MC801A

 

Tablety:

   Samsung Galaxy Tab S7 FE 5G

   Samsung Galaxy Tab S8 5G 8/128GB

Jaka jest maksymalna prędkość pobierania i wysyłania danych?

Maksymalna szacunkowa prędkość przesyłania danych w poszczególnych technologiach przedstawia się następująco:

Technologia Wysyłanie danych Pobieranie danych
2G/GSM-GPRS 20 kb/s 80 kb/s
2G/GSM-EDGE 58,4 kb/s 233,6 kb/s
3G/UMTS 384 kb/s 384 kb/s
3G/UMTS-HSPA 5,4 Mb/s 42 Mb/s
4G/LTE 50 Mb/s 150 Mb/s
4G/LTE-Advanced 50 Mb/s 300 Mb/s
5G 60 Mb/s 600 Mb/s

 

Podane prędkości są wartościami maksymalnymi. Rzeczywista osiągalna dla abonenta wartość zależy od wielu zmiennych, w tym od:

  1. wykorzystywanego urządzenia telekomunikacyjnego, jego kategorii i oprogramowania, w tym działających aplikacji,
  2. wykorzystywanej technologii sieciowej, siły i jakości sygnału radiowego,
  3. odległości od stacji bazowej,
  4. czynników wpływających na propagację fal radiowych (takich jak uwarunkowania geograficzne, urbanistyczne, atmosferyczne, struktury i tłumienności materiałów budowlanych użytych do konstrukcji budynku),
  5. liczby i aktywności innych użytkowników końcowych obsługiwanych przez poszczególne stacje bazowe,
  6. rodzaju wykorzystywanej Karty SIM.

Na niektórych obszarach Polski dostępne są tylko wybrane technologie sieciowe, a zatem parametry usługi dostępu do Internetu mogą być różne w zależności od miejsca korzystania z tej usługi.

Bezpieczeństwo świadczonych usług

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi ochrony bezpieczeństwa, prywtności i danych osobowych podczas korzystania z usług telekomunikacyjnych.

Znajdują się one pod adresem: Sposoby ochrony bezpieczeństwa, prywatności i danych osobowych podczas korzystania z publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych

Czym jest roaming?

To usługa, z której korzystamy kiedy przebywamy poza granicami Polski (choć zdarzają się wyjątki w strefie przygranicznej). Z roamingu korzystamy w momencie zalogowania się do sieci zagranicznego operatora telefonii komórkowej. Za korzystanie z wyżej wymienionych usług pobierane są dodatkowe opłaty. Ich wysokość zależy od strefy w jakiej znajduje się dany kraj, w którym aktualnie przebywamy. Strefy roamingowe wraz z wysokością dodatkowych opłat znajdują się w Cenniku w sekcji Raoming. Opłaty związane z roamingiem nie są wliczone w cenę abonamentu, natomiast są doliczane do faktury.

  • Po przekroczeniu granicy w przypadku, gdy mamy włączoną usługę roamingu i nic nie zmienialiśmy w ustawieniach telefonu (przy fabrycznych ustawieniach) to nasze urządzenie samo wybierze odpowiednią zagraniczną sieć.
  • Otrzymamy wtedy informację SMS z podstawowymi informacjami o roamingu, takimi jak koszty realizacji usług telekomunikacyjnych w roamingu na terenie danego kraju.
  • Jeśli telefon nie połączy się z siecią automatycznie, pomocne będzie włączenie i wyłączenie trybu samolotowego lub ręczne wybranie w ustawieniach telefonu operatora zagranicznego (jednego z dostępnych w danej lokalizacji).
Jak działa roaming?

Udostępnienie usługi dla osób przebywających poza granicą Polski to proces bardzo złożony. Wpływa na nią przede wszystkim infrastruktura innego operatora oraz umowy z nim zawarte. Należy także skonfigurować centralę i wszystkie inne elementy techniczne, tak aby nasz telefon mógł bez problemu nawiązać połączenie. Jest to proces niezwykle trudny i skomplikowany i mogą zdarzyć się sytuacje, że w jakimś odległym kraju korzystanie z usług krajowego operatora może być utrudnione. To właśnie taka „partnerska” sieć pozwala nam na korzystanie z telefonu na zagranicznych wyjazdach.

Koszt roamingu poza krajami UE (zwłaszcza roaming danych) jest dużo wyższy, dlatego warto jest mieć to na uwadze planując wyjazd.

WŁĄCZENIE/WYŁĄCZNIE ROAMINGU

Usługa ta nie jest ustawiona domyślnie i musimy aktywować ją sami. Możemy zrobić to na trzy sposoby:

  • kontakt z Biurem Obsługi Klienta (BOK), dzwoniąc na numer 727 900 900 (połączenie płatne zgodnie z taryfą operatora).
  • przez swoje konto na stronie FM MOBILE
  • bezpłatna wiadomość SMS pod numer 727 900 001 o treści:

*101*11*01#                 włączenie roamingu

*101*00*01#                 wyłączenie roamingu

Transmisja danych w roamingu

Jeśli chcesz korzystać z Internetu podczas wyjazdu to pamiętaj o włączeniu transmisji danych w roamingu. Jest to inna usługa niż w przypadku rozmów głosowych i wysyłania wiadomości SMS. W tym celu skontaktuj się z BOK lub aktywuj usługę, logując się na swoje konto abonenckie. Pamiętaj, że aktywacja usługi to nie wszystko. Dodatkowo należy zmienić ustawienia telefonu dotyczące transmisji danych w roamingu oraz sprawdzić czy telefon jest odpowiednio skonfigurowany pod sieć FM MOBILE.

W zależności od modelu oraz nakładki stosowanej przez producenta zmiana taka może się nieco różnić, ale uogólniając możemy to zrobić wchodząc w Ustawienia / Sieci komórkowe / Roaming danych.

Różnica między roamingiem a połączeniem międzynarodowym

Roaming to połączenie wykonywane poza granicami naszego kraju. Niezależnie czy dzwonimy na polski numer komórkowy, czy zagraniczny. Warunkiem jest miejsce wykonywania połączenia. Dlatego każde połączenie jakie wykonamy z innego kraju będzie traktowane jak roaming.

Z kolei połączenie międzynarodowe ma miejsce wtedy, gdy dzwonimy z terytorium naszego kraju na numer zagraniczny.

Roaming w strefie przygranicznej

W przypadku  przebywania  w strefie przygranicznej  należy zwrócić uwagę na to, z jakiego zasięgu korzystamy. Jest to bardzo ważne ponieważ jeśli aparat telefoniczny w ustawieniach ma automatyczny wybór sieci, a nie manualny, to łączy się z siecią, która w danej lokalizacji jest silniejsza. Może być to zarówno sieć krajowa, jak i sieć zagraniczna. Manualne wymuszenie połączenia z siecią FM MOBILE  pozwoli na uniknięcie połączenia z siecią zagraniczną.

Innym rozwiązaniem jest  dezaktywacja  usługi  roamingu, a następnie jej  ponowna aktywacja  w przypadku przekroczenia danej granicy kraju.

Limiter data – jak to działa?

Aby uniknąć wysokich opłat za korzystanie z transmisji danych w roamingu (w UE oraz poza nią) FM MOBILE oferuje Abonentom usługę aktywowanego domyślnie limitu o wartości 250zł w miesięcznym Okresie Rozliczeniowym. W jej ramach zliczane są wszystkie dane wysyłane i odbierane w ramach pakietów transmisji danych w roamingu, przetransmitowane przez sieci operatorów komórkowych. Usługa nie obejmuje wysyłania wiadomości MMS, za które pobierane są opłaty jednostkowe.

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz UE działanie limiter data polega na wysyłaniu powiadomień w formie wiadomości SMS po osiągnięciu odpowiednio 40, 80 i 100% limitu transmisji danych w roamingu.

Jego odblokowanie jest możliwe poprzez wysłanie SMS o treści „ODBLOKUJ” pod numery: 8801, 8802 oraz 8803. Wówczas otrzymujemy kolejny limit w wysokości 250 zł.

Po osiągnięciu 80 i 100% kolejnego limitu również otrzymamy powiadomienie w formie wiadomości SMS.

Mechanizm zdjęcia blokady jest taki sam. Dwukrotne jej usunięcie spowoduje brak kolejnych limitów.

Czym jest sieć nienaziemna?

Stacje bazowe operatorów komórkowych, tworzące sieć telekomunikacyjną, mają ograniczoną moc sygnału, co powoduje, że np. akweny wodne nie są pokryte zasięgiem sieci. Idąc dalej za przykładem oznacza to, że opuszczając Polskę na promie wpływa się na wody, które nie są pokryte zasięgiem żadnej naziemnej sieci komórkowej. Tym samym nie jest możliwe wykonywanie połączeń, gdyż telefon nie jest w stanie zalogować się do żadnej sieci naziemnej. Problem braku zasięgu na otwartych akwenach wodnych rozwiązywany jest dzięki sieciom satelitarnym. Korzystanie z sieci satelitarnej jest możliwe dzięki porozumieniu krajowego dostawcy usług telekomunikacyjnych z operatorem sieci satelitarnej.

Jakie są koszty korzystania z usług w sieci nienaziemnej?

W przypadku korzystania z sieci satelitarnej nie obowiązują ceny za realizację usług w roamingu, wskazane w tzw. Eurotaryfie, mimo że użytkownik znajduje się na terenie np. Unii Europejskiej. Krajowi operatorzy telekomunikacyjni wyszczególniają w swoich cennikach strefy roamingowe. Jedna z tych stref obejmuje połączenia satelitarne, które niekiedy określane są jako połączenia z promu (usługi MCV) lub statku. Koszty połączeń głosowych, wiadomości SMS i transferu danych w sieci Internet można również znaleźć w cenniku danego operatora sieci satelitarnej. Najwięksi polscy dostawcy usług współpracują z siecią satelitarną Thuraya oraz On Air.

Czy połączenie z siecią nienaziemną jest polączeniem w roamingu?

Nie, ponieważ usługi telekomunikacyjne w roamingu realizowane są za pomocą naziemnych sieci komórkowych, natomiast połączenia w sieci satelitarnej realizowane są z wykorzystaniem sztucznych satelitów okołoziemskich. Dlatego połączenia satelitarne nie są tożsame z połączeniami roamingowymi. Ich ceny za realizację połączenia mogą przekraczać stawkidodatkowych opłat naliczanych w roamingu w UE zgodnie z decyzją Prezesa UKE. Łącząc się z siecią nienaziemną dostaniesz wiadomość SMS z informacjami dotyczącymi cen połączeń w tej sieci. FM MOBILE domyślnie blokuje możliwość połączenia się z taką siecią, aby nawiązać połączenie należy zdjąć blokadę.

Usługa blokady sieci nienaziemnych

Aby uniknąć wysokich kosztów związanych z połączeniem z siecią nienaziemną FM MOBILE od dnia 1 lipca 2022 roku domyślnie aktywuje blokadę możliwości połączenia z taką siecią dla wszystkich abonentów. W celu dezaktywacji blokady należy skontaktować się z BOK lub:

  • dezaktywować usługę wpisując kod USSD *101*00*34#
  • aktywować usługę wpisując kod USSD *101*11*34#

Kod potwierdzamy korzystając z symbolu wykonywania połączenia (zielonej słuchawki).

Koniecznie musimy znajdować się wtedy w zasięgu sieci nienaziemnej – inaczej wyłączenie blokady będzie niemożliwe. Dlatego jeśli planujesz np. rejs statkiem i zamierzasz w tym czasie korzystać z telefonu – pamiętaj o wyłączeniu blokady odpowiednio wcześniej. Ponowna dezaktywacja usługi możliwa jest także przy połączeniu z siecią naziemną.

Bezpłatny numer alarmowy 112 w UE

To również zmiana wynikająca z powyżej wspomnianego rozporządzenia. Od 1 lipca 2022 roku wszystkie połączenia z Europejskim Numerem Alarmowym w roamingu są bezpłatne.

Jak przygotować się do zagranicznego wyjazdu?
  • Przed wyjazdem dowiedz się, w której strefie leży kraj do jakiego podróżujesz.
  • Sprawdź cennik połączeń oraz opłaty za wykorzystanie danych.
  • Włącz roaming w swoim telefonie (zrób to samodzielnie lub skontaktuj się z BOK).
  • Internet w raomingu włącza się osobno (zrób to samodzielnie lub skontaktuj się z BOK).
  • Zmień ustawienia telefonu, abyś mógł korzystać z roamingu danych (pamiętaj o prawidłowej konfiguracji sieci).
  • Rozmowa w roamingu występuje gdy dzwonisz z innego kraju do Polski, lub na miejscowy numer kraju w jakim przebywasz.
  • Jeśli przebywasz długo w jednym miejscu pamiętaj o FUP.
Sieci za granicą

Z usług roamingowych możesz korzystać u operatorów zagranicznych współpracujących z Plusem (w ramach oferowanego przez nich zasięgu, oraz zakresu świadczonych usług, z racji, iż FM MOBILE to wirtualny operator korzystający infrastruktury firmy Polkomtel ), w szczególności:

  • w zagranicznych sieciach lądowych,

  • na pokładzie statków, promów i samolotów,

Sprawdź zasięg operatorów zagranicznych
w poszczególnych krajach na stronie
https://www.gsma.com/coverage/.

Jakość sieci w roamingu

Jakość połączeń głosowych oraz transmisji danych realizowanych w roamingu zależy od sieci łączności ruchomej używanej za granicą. Warunki świadczenia usług w oferowanych w roamingu przez FM MOBILE są nie mniej korzystne niż warunki świadczenia usług w kraju, jeżeli w sieci operatora uczestniczącego w roamingu jest dostępna ta sama generacja sieci łączności ruchomej oraz są dostępne takie same warunki i te same technologie transmisji danych. Wpływ na jakość usług roamingu regulowanego, w tym na różnice pomiędzy jakością usług w roamingu regulowanym a usługami na terytorium Polski, w szczególności na dostępną szacunkową maksymalną prędkość pobierania oraz wysyłania danych, a także na opóźnienie transmisji danych, mają oprócz dostępnej generacji sieci oraz technologii transmisji danych: konfiguracja i pojemność sieci operatora uczestniczącego w roamingu oraz wydłużenie ścieżki transmisyjnej spowodowane odległością sieci operatora uczestniczącego w roamingu od sieci FM MOBILE. W przypadku połączeń głosowych w roamingu z uwagi na dostępność generacji sieci oraz technologii mogą być niedostępne połączenia w jakości HD Voice+ oraz w jakości HD Voice a także może być niedostępna usługa VoLTE. W przypadku dostępności VoLTE w roamingu na jakość połączeń VoLTE ma wpływ pokrycie 4G (LTE) operatora uczestniczącego w roamingu, gdyż w przypadku opuszczenia przez Abonenta zasięgu sieci w technologii 4G (LTE) może nastąpić zerwanie połączenia. Na korzystanie z usługi transmisji danych w roamingu mogą mieć wpływ także inne czynniki takie jak wykorzystywane urządzenie, usługi aktywne dla danej karty SIM, współdzielenie dostępu, czyli korzystanie z dostępu do Internetu w ramach jednej umowy równocześnie przez więcej niż jedno urządzenie. Prędkość transmisji danych w roamingu wpływa na korzystanie z treści, aplikacji i usług w szczególności dostęp do treści może być uzależniony od prędkości transmisji danych np. transmisja w czasie rzeczywistym, gry sieciowe w czasie rzeczywistym, dostęp do zasobów sieciowych, a także korzystanie z aplikacji lub usług może wymagać odpowiedniej transmisji danych np. aplikacje bankowe, aplikacje lub usługi wykorzystujące strumieniowanie wideo – videostreaming, gry sieciowe.

Skorzystaj z poniższego formularza, aby wysłać sugestię zagadnienia do dodania w F.A.Q.